zaterdag 9 april 2011

Verkoop aandelen Essent naar RWE van de Gemeente Assen

Verkoop van de Essent aandelen is een logische stap tengevolge van de splitsing. Immers, alleen kan Essent niet verder vanwege het gebrek aan krediet en concurrentiekracht. Het zou anders voor het bedrijf onmogelijk worden om te investeren in duurzame energieproductie of om een goede service voor een redelijke prijs aan de klanten te kunnen bieden. Dat is eigelijk de boodschap van dit hele gebeuren.

D66 onderschrijft deze gedachten, maar voorwaarden hebben wij wel:

1. RWE dient gesplitst te zijn. Wij kunnen niet verkopen aan een niet gesplitst bedrijf. Wij hebben begrepen dat Essent met een aanvullend splitsingsplan is gekomen en dat dit nog beoordeeld dient te worden door het NMA. De minister heeft toegezegd aan de Tweede Kamer haar oordeel over dit hernieuwde splitsingsplan te geven, volgens ons is dit nog niet gebeurd.
  2. RWE en Essent zijn er nog niet uit wat Borsele betreft. Er zijn statuten (van EPZ) die stellen dat alle aandelen in handen dienen te zijn van een publiekrechtelijke organisatie. RWE is slechts voor 30% in handen van de Duitse overheden. Trucjes om de statuten te ontwijken zullen niet geaccepteerd worden door de minister.  Tweede Kamerlid Boris van der Ham heeft hierover vragen gesteld. De minister heeft gesteld dat er ook een vernietigingsbevoegdheid als ultimum remedium ingezet kan worden bij het overtreden van de huidige spelregels.
  3. D66 is wel verbaasd over de haast voor besluitvorming in Juni 2009 door de aandeelhouders. We vragen ons hierbij hardop af of dit te maken heeft met de levelplayinfieldclausule.