Sport

Naast het sporten in verenigingsverband, sporten steeds meer mensen buiten het reguliere verenigingsleven, zoals fitnesscentrum, een bootcampclub of dansschool. Ook gaan mensen zelfstandig fietsen, hardlopen of wandelen, bijvoorbeeld in het Asserbos. Vanuit het oogpunt van een gezonde levensstijl is het voor D66 belangrijk om actief bewegen te stimuleren. Bijvoorbeeld door woon- werkverkeer op de (elektrische) fiets te bevorderen.

Verder erkent D66 Assen het belang van topsport en breedtesport. Een breed palet aan sportmogelijkheden en de combinatie van sport en beleving trekt mensen naar de stad. Door (top)sportevenementen te combineren met breedtesport of cultuur ontstaat er een aantrekkelijk sportklimaat. De Dutch TT met bijbehorende festival, de Jeugdtour Assen, de Dutch Open Darts en het Dutch Open Dance Festival Assen zijn hiervan goede voorbeelden.

Om de gemeentelijke middelen voor sportfaciliteiten zo effectief mogelijk in te kunnen zetten en waar mogelijk geld te besparen, willen wij gemeentelijke sportfaciliteiten ook openstellen voor feesten, vergaderingen en festivals. Sport op de basisschool moet prioriteit krijgen. D66 Assen is voor handhaving van gymlessen op de basisschool en pleit ervoor deze lessen te laten uitvoeren door een vakleerkracht.