Duurzaamheid en mobiliteit

De auto is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Toch zijn we ons allemaal bewust van de nadelen die de auto met zich meebrengt. Parkeeroverlast, parkeerkosten, milieubelasting, etc. D66 vindt het dan ook belangrijk dat er veel aandacht blijft voor openbaar vervoer, de fiets en de voetganger.

Mede door de inzet van D66 in regionaal verband (de kracht van een landelijke partij) is de frequente van treinen op het traject Groningen – Assen per 1 september 2017 verhoogd van vier naar zes per uur in de spits.
Pure winst voor milieu en vermindering van de verkeersoverlast.

Bij de verdere, concrete uitwerking van de binnenstadsvisie wil D66 Assen dat het parkeren van fietsen wordt meegenomen. Daarbij gebruikmakend van ideeën die in de binnenstad zelf leven, dus van winkeliers, bewoners en bezoekers van de binnenstad. Fietsers en voetgangers moeten zich veilig door de stad kunnen bewegen. Daar wordt al jaren door de gemeente aan gewerkt. Maar het vraagt blijvend aandacht. Daarom wil D66 in gesprek met bewoners en bijvoorbeeld de Fietsersbond in gesprek over mogelijkheden om de veiligheid en bereikbaarheid te verbeteren.