zaterdag 6 juni 2020

Regionale Energietransitie Drenthe

D66 is een voorstander van hoe we in Assen de Energietransitie (RES) willen realiseren. Van de fossiele brandstof af en gebruik maken van vernieuwde energie. De landelijke doelstelling van 36 TWH voor 2030 is verdeeld over 30 regio’s, provincie Drenthe is 1 regio en bestaat uit 12 gemeenten en dient totaal 3,45 TwH bij te dragen.  Elke gemeente doet een bod, Assen heeft in het concept RES 0,191 geboden.  Als je dit binnen het Drentse perspectief zet vinden wij dit wel een magere bijdrage. Maar goed, we zijn blij dat het begin er is. D66 Drenthe heeft zich ingezet voor het inzetten van de Participatieladder zodat bij projecten inwoners mee kunnen praten en van te voren bekend is wat hun mate van invloed is. We zullen dit kritisch volgen en zijn ook benieuwd naar de onderbouwing en uitvoering voor RES 1.0 . Deze wordt pas in het voorjaar 2021 voor besluitvorming aan de Raad voorgelegd. Voor meer informatie zie: https://www.youtube.com/watch?v=raZ6IH4Cv20&feature=youtu.be