dinsdag 22 december 2020

Meer scheiden van huisafval draagt bij aan een circulaire economie in Assen

D66 Assen is voor het verder optimaliseren van afvalinzameling, afvalscheiding en afvalverwerking, want zo dragen we bij aan de transitie naar een volledige circulaire economie in Assen. Meer scheiden en moeten scheiden, zorgt voor meer hergebruik, vermindering van CO2, bewustwording en bevordering van een andere levenswijze.

Het inzamelmodel uit 2016 was toe aan een update want sinds de invoering is de hoeveelheid te verbranden afval afgenomen, waardoor het hergebruikspercentage was toegenomen. Ons doel was 100 kg restafval per jaar per persoon, tja..we zitten (2019) nog op 146 kg per persoon. We hebben nu ingestemd om de groencontainer het hele jaar tweemaal te legen, een groencontainer bij appartementen in te voeren en de blauwe container voor oud papier tot eenmaal per 4 weken te minimaliseren. En we zijn voor het uitbreiden van het Milieupark. Zo om het huishoudelijk afval te verminderen en het voorkomen van afvalstromen.

Het bevragen en het beter betrekken van de inwoners kan in de toekomst wel beter.

Ook hebben we ingestemd om scholen en verenigingen te stimuleren om hun afval, net als thuis, te scheiden.